Cestujte okolo sveta s aplikáciou Skype

Občas je ťažké deti motivovať. Vymýšľame rôzne formy sprostredkovania informácií, robíme projekty. Objavila som spôsob, ktorý deti naozaj posunul ďalej. Objavila som Skype.

Mystery Skype ako celoročný projekt

Keď som prvýkrát počula o Mystery Skype, vedela som, že to musíme vyskúšať. Dohodla som si s pánom učiteľom z Čiech takýto hovor v angličtine. Obavy z odhalenia, že na druhej strane sú „iba“ deti z Čiech, sa ukázali ako mylné. Práve naopak, zavládlo nadšenie a vytvorili sme celoročný projekt. Cez Skype sme sa spájali každý mesiac – hádali sme pozoruhodnosti našich regiónov, či kultúrne pamiatky v našom meste. Pred Vianocami sme si zaspievali koledy, predstavili zvyky. Aby sme tomu dali ďalší rozmer, venovali sme sa aj bezpečnosti na internete prakticky. Záverom projektu bol spoločný výlet v Bratislave, kde deti získali aj ponaučenie (dúfajme, že na celý život), že virtuálne kamarátstvo nie je skutočné kamarátstvo. Keď sa deti stretli po roku zoči voči, pochopili, že realita je často iná. Napriek tomu sa deti nevedeli dočkať ďalšieho pokračovania projektu.

Angličtina nemusí byť prekážkou. Ani na prvom stupni

S druhákmi a tretiakmi sme robili projekt o hračkách. Jednou z aktivít bolo, že sa pokúsime porovnať, či majú inde vo svete rovnaké hračky, ako u nás. Ôsmaci a deviataci ich naučili niekoľko jednoduchých viet po anglicky. Rodičia boli nadšení, deti boli také vzrušené, že niektoré ani nespali, iné spali s replikami pod vankúšom. Pri hovore s Kanadou zažili časový posun v priamom prenose (spojili sme to s prespávačkou v škole), s Indonéziou zasa spoznali inú kultúru (uniformy, zahalené dievčatá, videli na vlastné oči dievčatko, ktoré sa hralo do svojich piatich rokov s imaginárnym medvedíkom, lebo až vtedy dostalo svoju prvú plyšovú hračku). Áno, aj takto sa dá učiť, či skôr zažiť multikultúra.

Spoznávajme Slovensko cez Skype

Vlani sme s prvákmi vyskúšali Mystery Skype s deťmi zo školy v Pliešovciach. Dostali ťaháky – kraje. Pýtali sa na kraje a takto sme selektovali oblasť, odkiaľ protistrana je. Premietali sme deťom mapu na veľkej obrazovke, hľadali tam mestá, orientovali sa na mape (je vaše mesto napravo od Zvolena?). Po uhádnutí sme sa s deťmi ešte rozprávali a uvedomila som si silu takejto formy „školy hrou“. Spomenula som si, ako mali tretiaci na vlastivede problém naučiť sa vymenovať všetkých 8 krajov. Lebo museli. Lebo to bolo za domácu úlohu. Prváci si ich hravo zapamätali. Lebo to bola pre nich hra. Lebo to bolo pre nich dobrodružstvo. Lebo ich to bavilo. A s týmto by mali deti odchádzať zo školy domov – s vedomosťami a s pocitom, že zažili niečo vzrušujúce. Preto som rada, že som objavila Mystery Skype.

Čo je Mystery Skype?

Dve triedy z rôznych miest, či krajín sa navzájom spoja cez Skype hovor a pomocou otázok, na ktoré sa dá odpovedať iba áno alebo nie, majú navzájom zistiť, v akej krajine sa tá druhá trieda nachádza. Takto si môžete zahrať hocijakú hru typu “Hádaj, na čo myslím?”. Na stránke https://education.microsoft.com/ môžete nájsť všetky možnosti využitia Skype v triede:

  • prezentujúci hosť – pozvite si zaujímavú osobu na vašu hodinu,
  • virtuálna exkurzia – navštívte podmorský svet, arktídu či iné exotické miesta,
  • Mystery Skype – zoznam učiteľov z celého sveta pripravených spojiť sa cez Skype.

 

Tento článok bol publikovaný v časopise Dobrá škola VIII. ročník/číslo 03, strana 20.

Zdieľať článok:

    Článok publikoval:

    Pridaj komentár

    Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.
    Povinné polia sú vyznačené hviezdičkou *