Hodina kódu a iné inovatívne metódy vyučovania (nielen) informatiky na ZŠ Záhorácka v Malackách Ako na mnohých školách po celom svete, aj my sme sa dňa 7.12.2015 rozhodli zúčastniť celosvetovej akcie Hodina kódu. Počas jednej vyučovacej hodiny sa žiaci mohli zahrať na programátorov a atraktívnym spôsobom si mohli vyskúšať naprogramovať svoju hru. Niektorí žiaci sa v tejto aktivite našli, iným to išlo pomalšie. Žiaci si mohli vybrať z niekoľkých možností akú hru naprogramovať, ako napríklad Minecraft, StarWars, Anna a Elza z Ľadového kráľovstva, Flappy Bird a iné.
V našej škole sa tejto aktivity zúčastnilo 110 žiakov. Niektorí žiaci sa rozhodli, že si túto aktivitu zopakujú aj doma, lebo je otvorená a žiaci v nej podľa záujmu môžu pokračovať. Žiaci aktivitu brali veľmi pozitívne a väčšine sa podarilo prejsť celou sériou úloh a nazáver si zahrať svoju hru, ktorú samostatne naprogramovali. Mali veľkú radosť, keď sa im podarilo úlohu spraviť tak, že im panáčik v hre spravil to čo naprogramovali.
Hodina kódu bola iba úvodom do programovania – stránku code.org využívame aj na ďalších hodinách informatiky. Samotná stránka je veľmi univerzálna a využiteľná pre širokú skupinu detí – od 4 do 14 rokov. Najmenší si môžu vyskúšať jednoduché logické a algoritmické úlohy, pre starších sú dostupné ťažšie úlohy s kódom. Výborná aplikácia/hra je aj codecombat.com, kde majú deti možnosť ovládať svojho hrdinu pomocou písania programátorského kódu. Okrem toho sa rozbieha na našej škole spolupráca s projektom Hemisféra.sk, kde budú mať deti okrem programovania aj tvorbu hernej grafiky a game-design. Takisto plánujeme do systému hemisféry doplniť rozličné zaujímavé moduly, ktoré by zahŕňali aj iné predmety, napr. cudzie jazyky alebo matematiku.
Nevenujeme sa ale iba tvorbe hier a programovaniu – deti aktívne využívajú pri vyučovaní cudzích jazykov gamifikovanú vzdelávaciu aplikáciu duolingo.com – táto ich motivuje pracovať samých na svojich jazykových znalostiach. Duolingo ponúka možnosť vytvoriť virtuálne triedy a sledovať progres všetkých žiakov naraz, automaticky. Dajú sa cez neho zadávať úlohy, dokonca som pristúpil k tomu, že za určitý počet získaných bodov (ktorý sa rovná zhruba 8 hodinám práce) dostanú deti aj hodnotenie. Duolingo tak výrazne deti motivuje pracovať na svojej angličtine alebo nemčine. Bohužial zatiaľ nie je aplikácia v slovenčine, iba češtine – ale to je výzva aj pre nás učiteľov zapojiť sa do vytvárania slovenskej verzie.
Okrem toho naša škola začala využívať Office 365 od Microsoftu, s ktorým v tomto roku rozbieha aj aktívnu spoluprácu. V rámci tohto balíku služieb majú deti (ale aj učitelia) prístup k svojim osobným e-mailovým schránkam, online úložisku One Drive ako aj celému balíku Office služieb (Word, Excel, Powerpoint). Medzi deťmi je populárna funkcia Yammer (niečo ako Facebook/Messenger, ale v rámci žiakov + učiteľov). Takisto využívame na hodinách program Sway (sway.com). Sway je jednoduchšia alternatíva k programu PowerPoint, ktorý má zbytočne zložité rozhranie – v Swayi sa deťom pracuje jednoduchšie, pretože je intuitívnejší a interaktívnejší.
Okrem hodiny kódu sme sa 4. 12. 2015 zapojili do celosvetovej aktivity Skype a Thon. Žiaci mali možnosť komunikovať so školou z iného štátu. Rôznymi otázkami zisťovali na základe poznatkov z Geografie kde sa daná škola nachádza. Škola, ktorá odpovedá na otázky odpovedá iba Áno/Nie. Väčšina žiakov by sa chcela aj v budúcnosti zúčastniť takýchto aktivít. Nie len preto, že sa nemusia učiť, ale preto, že ich to baví a majú možnosť naučiť sa niečo praktické a vidia za sebou výsledok.
Na záver niekoľko vyjadrení od žiakov k Hodine Kódu:
Čo sa ti najviac páčilo na Hodine Kódu?
- Že hra robila to čo som chcela ja.
- Že sme to zvládli aj my.
- Ten nápad, že môžeme pochopiť aspoň trochu ako sa programuje. (nepáčilo sa mi, že to bolo trochu dosť ľahké, mohlo by to byť trochu ťažšie, ale aspoň to pochopí aj laik)
- Že to išlo od najľahšieho po najťažšie
- Že sme si mohli urobiť hru ako chceme.
- Že sme si navzájom pomohli. A aj to ako sme na určité úlohy prišli.
- Skúsenosť, nová vec, ktorú dokážem.
- Zábava.
- Všetko a hlavne, keď sme na záver dostali diplom.
- Skúsiť si niečo, čo iní majú ako profesiu.
Vieš si predstaviť, že by si skúsil/a doma programovať?
- Áno, skúsil som to aj doma.
- Áno, už som programoval.
- Áno, učím sa programovať v C++. Toto bolo pre mňa ľahké.
Tento článok bol publikovaný v šasopise Dobrá škola, spoluautorom je Mgr. Michal Božík Teach for Slovakia.